“Op de wind van gisteren kun je nu niet zeilen”

Speciaal voor het interview ontmoeten de drie familiale eigenaren van Baan Twente elkaar in de Rijssense vestiging. “Hier liggen onze roots”, zegt Gert-Jan Baan. “We wonen allemaal nog steeds in de buurt.” Vandaag nemen hij, zijn zus Louisa van der Kolk-Baan en haar man Gerd van der Kolk even de tijd om op hun familiebedrijf te reflecteren. Hoewel ze het liefst bezig zijn met de toekomst en zaken als digitalisering van mobiliteit en elektrisch rijden, blikken ze ook even terug op het ontstaan van het bedrijf. “In het verleden is het DNA van het bedrijf gevormd”, aldus Gerd.

20200506-4123-lr

Baan Twente staat bekend als Mercedes-dealer, en daar is het ook mee begonnen. Wat veel mensen nog niet weten is dat Baan tegenwoordig ook dealer is voor Ford, Fuso, Smart en zware en lichte bedrijfswagens. Baan Twente is ontstaan uit de passie voor brommers van vader Jan Baan. “Hij was oorspronkelijk timmerman”, vertelt Gert-Jan. Naast de hobbymatige handel in brommers ontstond geleidelijk een handel in auto’s. Hij had een voorkeur voor het merk Mercedes en al snel werd hij een officiële Mercedes- dealer. Zijn broer Wim schoot hem te hulp en dat was het begin van het familiebedrijf. Dit gebeurde in 1966 en anno 2023 telt het bedrijf vier vestigingen in Rijssen, Hengelo en Oldenzaal. Gerd voegt toe: “En met ons bedrijf Mobility ++ richten we ons op deelvervoer voor bedrijven en instellingen. Medewerkers kunnen met een slimme app duurzaam vervoer regelen.”

Portretfoto
Dankbaar en verantwoordelijk

 “Wij zijn dankbaar dat we het ondernemerschap van onze ouders hebben meegekregen”, aldus Gert-Jan. “En wij mogen dat nu weer doorgeven.” Zijn zwager Gerd vult hem aan: “Maar op de wind van gisteren kun je nu niet zeilen.” Waarmee hij aangeeft dat zij zich als opvolgers verantwoordelijk voelen voor de toekomst. Gert-Jan: “Eigenlijk moet je de achteruitkijkspiegel weghalen, want je kunt veel beter vooruit kijken.” En daarbij is de familie zich ook bewust van de impact die het familiebedrijf heeft op de medewerkers, hun gezinnen en de omgeving. Gert-Jan benadrukt dat je als bedrijf een taak hebt om ervoor te zorgen dat de maatschappij ook de vruchten kan plukken van een florerend bedrijf. “Dat is je taak als werkgever”, stelt Louisa.

Eén grote familie

Er werken ruim tweehonderd medewerkers bij Baan Twente en Gert-Jan, Gerd en Louisa zijn het met elkaar eens dat het voelt als een grote familie. Louisa zegt: “Ik voel dat altijd als ik hier naar binnen loop, er is een warme hechte band onderling.” Gerd: “We vinden het belangrijk dat de mensen happy zijn en daarvoor is het volgens ons belangrijk om te zorgen voor een goede mix tussen oude en jonge medewerkers.” Om dat te bereiken, richt het bedrijf zich graag op het aantrekken en behouden van jongeren. Zij spelen ook een belangrijke rol in de digitalisering bij Baan Twente. “Jongeren zien de dingen weer heel anders dan dat wij dat doen.”

DJI_0417
Zelfs klanten uit het westen

Een streven van de familie is om de verwachtingen van de klanten te overtreffen. Dat gaat verder dan een goed product leveren en de beste willen zijn. Zo trainen ze bijvoorbeeld hun medewerkers om het allerbeste advies te kunnen geven over elektrisch rijden en laden. Ontzorgen is een belangrijke kernwaarde voor Baan en gecombineerd met een Twentse mentaliteit levert dit een betrouwbaarheid op die klanten uit het hele land aantrekt. “Sommigen komen vanuit de randstad speciaal naar onze vestigingen in Twente rijden, omdat ze weten dat ze op ons kunnen vertrouwen”, vertelt Louisa trots.

Tegenwind is soms nodig

Toen Jan in 2008 afscheid nam, werd de bedrijfsvoering op een natuurlijke manier overgenomen door de nieuwe generatie. Ze werkten toen alle drie dan ook al bijna vijftien jaar mee. Vader kon het bedrijf dus in alle vertrouwen loslaten en dat deed hij dan ook. Gert-Jan herinnert zich een moment dat zijn vader binnenliep tijdens de financiële crisis. Hij sprak een klant die zich zorgen maakte over de impact van de crisis op de nieuwe generatie in het bedrijf. Jan zei tegen hem: “Als je wilt vliegeren heb je wind nodig en nu hebben ze die tegenwind.” Het hoeft volgens hem dus niet altijd mee te zitten om vooruit te komen. De familie gelooft erin dat je leert van tegenslagen.

Pand met Baan Twente logo
Openheid en eerlijkheid

De financiële crisis was ook voor Baan Twente een zware tijd. Gert-Jan herinnert zich vooral hoe ze omgingen met het personeel in die tijd: “Openheid en eerlijkheid zijn belangrijk voor ons. We hebben de mensen bewust betrokken bij wat er toen gebeurde met ons bedrijf.” Louisa vult aan: “De medewerkers waren bereid om mee te denken, want ze voelden dat we ze niet kwijt wilden.” Er zijn offers gebracht, maar het bedrijf, de medewerkers en de familie bleken te beschikken over voldoende veerkracht. Kansen zien en creëren is dan ook iets waar ze goed in zijn.

Eerst ergens anders werken

Hoe Baan Twente doorgaat naar een derde generatie is nog niet bekend. In totaal zijn er zes neven en nichten in de leeftijd van twaalf tot vijfentwintig jaar. De ouders zijn het er over eens dat het goed is eerst ergens anders te werken voordat ze in het familiebedrijf stappen. Gerd benadrukt dat ze vooral moeten gaan doen waar ze goed in zijn, ze hoeven niet het familiebedrijf in. Wel zijn ze allemaal erg betrokken. Vooral als er een event is, dan zijn ze erbij en dan helpen ze graag bij de voorbereidingen. Gert-Jan sluit af: “We vinden het belangrijk dat je je talenten gebruikt en geniet van dit kostbare en korte leven hier op aarde. Haal eruit wat je eruit kunt halen en leef en geniet van een mooie auto of bedrijfswagen.”

(Quote:)

“Eigenlijk moet je de achteruitkijkspiegel weghalen, want je kunt veel beter vooruit kijken”