42 Jaar Passie en Prestaties: Het Indrukwekkende Verhaal van Jan Tijhuis bij Baan Twente

Het is niet vaak dat we een persoon tegenkomen wiens loopbaan een bijzonder avontuur op zich is. Het verhaal van onze collega Jan Tijhuis, met maar liefst 42 jaar in dienst bij Baan Twente, is een inspirerend relaas van toewijding, passie voor het vak en liefde voor auto's. Vanaf zijn bescheiden start tot het behalen van de titel "Nummer 1 Monteur van Nederland," laten we ons onderdompelen in het fantastische avontuur van Jan Tijhuis bij Baan Twente.

42 Jaar Passie en Prestaties: Het Indrukwekkende Verhaal van Jan Tijhuis bij Baan Twente

 

Het is niet vaak dat we een persoon tegenkomen wiens loopbaan een bijzonder avontuur op zich is. Het verhaal van onze collega Jan Tijhuis, met maar liefst 42 jaar in dienst bij Baan Twente, is een inspirerend relaas van toewijding, passie voor het vak en liefde voor auto's. Vanaf zijn bescheiden start tot het behalen van de titel "Nummer 1 Monteur van Nederland," laten we ons onderdompelen in het fantastische avontuur van Jan Tijhuis bij Baan Twente.

 

Het begin van een avontuur

Terugspoelend naar 1973, vinden we Jan Tijhuis als een jonge schoolverlater, vol energie en enthousiasme. Op 15-jarige leeftijd kreeg hij de kans om achterop een brommer bij een collega te stappen om samen te beginnen bij AGAM (Officieel Mercedes-Benz dealer in Almelo), wat het begin bleek te zijn van zijn uiteindelijk zeer lange carrière bij Baan Twente. Hij trad toe tot AGAM Almelo, dat voor Algemeene Garage en Automobiel Maatschappij stond, en begon met het sleutelen aan vrachtwagens. Dit was het startpunt van zijn reis in de wereld van auto's. In 1977 kwam dit avontuur kortstondig tot een einde vanwege de dienstplicht waar hij 18 maanden actief was als sergeant van beheerdersgroep technische dienst. Vervolgens kwam hij weer terug bij AGAM bij de personenwagens.

 

Van AGAM naar Baan Twente

Met de overstap naar personenwagens ontdekte Jan een nieuwe passie en uitdaging. Hij deelde zijn tijd tussen het werk aan bijzondere auto's en zijn hobby van motorcross. Deze periode markeerde niet alleen zijn groei als monteur, maar ook de opbouw van waardevolle relaties met collega's en bekenden. “Op de terugweg van motorcross gingen we altijd een biertje drinken bij Café Restaurant Schwarzwald, daar zat Jan Baan, ook regelmatig met kameraden." Hij wist dat ik veel met Mercedes deed en zei: ach Jan, kom toch bij ons werken. In 1981 (22 juni 1981 om precies te zijn) ben ik toen begonnen bij Baan in Rijssen. Jan Baan deed toen vooral schade destijds, maar van die schadeauto’s die hij dan weer maakte bleven die auto’s ook daar voor onderhoud. Het was toen nog geen Mercedes dealer. Het was gewoon nog een grijze importeur. Het was echt een fantastische tijd. Voordat Baan Twente officieel Mercedes dealer was, haalde Jan Baan veel Mercedessen uit Duitsland. Mij werd regelmatig de vraag gesteld of ik met de vrachtwagen naar bijvoorbeeld Osnabrück kon rijden om auto’s op te halen. "Ik kreeg dan een zak geld met 100.000 gulden mee die ik dan eerst moest wisselen voor de Deutsche Mark bij het wisselkantoor waarna ik vervolgens 3 à 4 auto’s mee terug naar Nederland nam”, aldus Jan. 

 

Beste monteur van Nederland

Een van de hoogtepunten van Jan's carrière was zijn bekroning als de "Nummer 1 Monteur van Nederland." In 1998 won hij deze prestigieuze titel na een intense landelijke competitie, waarin 3000 monteurs streden om de eer. Zijn vaardigheden en toewijding werden erkend en als beloning ontving hij niet alleen erkenning door middel van de eerste plaats, maar ook een reis naar Thailand, een weekend bij het Formule 1-team van Ferrari in Spa-Francorchamp, slipcursus van de ANWB en een gereedschapskist. Dit was een mijlpaal die zijn passie en doorzettingsvermogen beloonde. “Het is in heel veel kranten gepubliceerd zoals de Telegraaf, Tubantia en nog veel meer lokale kranten en landelijke kranten” vertelt Jan Terwijl hij een aantal bewaarde krantenknipsels laat zien. 

 

“Sleutelen aan auto’s en de passie daarvoor is echt een deel van je leven” ~ Jan Tijhuis

Passie voor het vak

Jan had het voorrecht om aan enkele van de meest exclusieve auto's ter wereld te werken, deze unieke ervaringen gaven hem niet alleen erkenning binnen de industrie, maar ook het gevoel van trots en voldoening dat voortkwam uit het leveren van vakmanschap op het hoogste niveau. “Ik heb altijd aan de mooiste auto’s mogen sleutelen bij Baan. Ik mocht aan alle AMG’s werken zoals de GT’s en de SLS, maar ook de zeer bijzondere SLR Stirling Moss waar er wereldwijd maar 75 van zijn gemaakt. Deze auto is momenteel zo’n €3.000.000,- waard! Nadat ik hem had voorzien van twee compleet nieuwe brandstoftanks die bijna niet leverbaar waren vanwege schaarste, heb ik er nog een stukje in mogen rijden om te kijken of alles weer naar behoren werkte.” Op de vraag wat belangrijk is om een goede tijd te hebben in de automotive geeft hij toekomstige monteurs en technici het volgende mee: “De passie om aan zo’n auto te sleutelen. Je moet respect hebben voor zo’n auto, vooral de zeer exclusieve modellen. Het zit hem in de details; van het aanbrengen van de bekledingshoezen, tot het rustig uitvoeren van een testrit, je moet bij zo’n auto rustig nadenken als je sleutelt en niet alleen afgaan op de uitleesapparatuur die we tegenwoordig hebben. Het is weleens voorgekomen dat ik vroeger bij een auto het probleem echt niet wist te vinden. Wanneer ik ‘s avonds dan een rondje ging hardlopen kreeg ik een ingeving, ben ik langs Jan Baan gerend in mijn sportoutfit om de sleutel te vragen en ben ik de werkplaats ingelopen om te kijken of dat het zou kunnen zijn. Ik had de oplossing gevonden en dan wist ik waar ik het de volgende ochtend moest vinden om het te kunnen oplossen. Dat is passie.”
 

Wat is zo speciaal aan Baan Twente?

“Ons team is echt geweldig. Als er wat moet gebeuren in de werkplaats lossen we het altijd op. We zijn één kliek, we zitten hier meer dan in huis. Als je geen lol hebt op het werk dan is de schwung er gauw uit, het is echt geweldig. Het is een team van jong en oud. Ik ben de oudste en Jordan is de jongste maar dat is echt fantastisch”. Ook geeft Jan aan dat Baan Twente altijd de meest complete auto’s had en heeft staan. “Baan had altijd de mooiste en de meest complete auto’s. Ik heb zelfs gewerkt aan de auto van de directeur van DSB Bank van Dick Scheringa, daar heb ik de allereerste mobiele telefoon ingebouwd. Maar zelfs aan auto’s van voetballers zoals Marc Overmars,Phillip Cocu en niet te vergeten: Dennis Bergkamp! Dat was ontzettend gaaf, de beste voetballer die gewoon naar Rijssen kwam voor een auto.

 

Een toekomst vol avontuur

Nu de tijd nadert voor Jan om afscheid te nemen van zijn carrière bij Baan Twente, heeft hij spannende plannen voor de toekomst. Zijn passie voor hardlopen zal worden voortgezet door trainingen te geven aan zijn eigen hardloopgroep. Hij zal ook zijn zoon helpen met zijn schadebedrijf en genieten van wat welverdiende vrije tijd, gewijd aan klussen, tuinieren en genieten van het leven.

 

Een erfenis van passie en toewijding

Het verhaal van Jan Tijhuis illustreert de kernwaarden van toewijding, passie en vakmanschap die de afgelopen 42 jaar bij Baan Twente hebben gevormd. Zijn succes als monteur en de erkenning die hij verdiende, benadrukken de rol van vastberadenheid en hard werken in het bereiken van doelen. Zijn verhaal zal dienen als inspiratie voor toekomstige generaties monteurs, die hun eigen pad zullen smeden en het erfgoed van Jan zullen voortzetten.


 

Jan tijhuis
jan3
jan2
jan5
jan4