General Safety Regulations

Met veiligheid aan uw zijde.

Mercedes-Benz Trucks veiligheidsassistentiesystemen.

mercedes-benz

Veilig naar de bestemming.

Veiligheid staat voorop, vooral op de weg. Vanaf 7 juli 2024 gelden vanwege de bijgewerkte General Safety Regulation (GSR, Verordening 2019/2144 (EU)) nieuwe normen voor veiligheidsassistentiesystemen in de hele EU om de algemene veiligheid in het wegverkeer te verhogen.
Het uitgesproken doel van Mercedes‑Benz Trucks is om de bestuurders tijdens hun ritten zo goed mogelijk te ondersteunen en te ontlasten.

De nieuwe en verder ontwikkelde veiligheidsassistentiesystemen voldoen niet alleen aan de vanaf 2024 geldende normen, maar overtreffen deze ook deels.

Daarmee markeren ze nog een mijlpaal op weg naar het rijden zonder ongevallen.

Active Sideguard Assist 2

De verder ontwikkelde Active Sideguard Assist van de tweede generatie kan de bestuurder bij het wisselen van rijstrook of bij afslagmanoeuvres met beperkt zicht over het gehele snelheidsbereik ondersteunen. Bovendien kan het tweetraps waarschuwingssysteem de bestuurder op mogelijke gevaren wijzen zodat hij/zij door tijdig in te grijpen de ernst van een ongeval tijdens een kritieke verkeerssituatie kan verminderen.

Pluspunten in één oogopslag.

  • Bewaking aan bestuurders- en passagierszijde
  • Tweetraps waarschuwingssysteem bij gevaarherkenning (eerst optische informatie, vervolgens optische waarschuwing en waarschuwingssignaal)
  • Gevaarherkenning en waarschuwingsmelding in het gehele snelheidsbereik
  • Actieve remingreep bij het afslaan naar rechts (rechtsrijdend verkeer) resp. links (linksrijdend verkeer) in het snelheidsbereik tot 20 km/u, bij uitblijven van reactie op optische en akoestische waarschuwingssignalen

Active Brake Assist 6.

De zesde generatie van de Active Brake Assist beschikt dankzij de 270°‑fusietechnologie met zes nieuwe sensoren over een uitgebreidere omgevingsdetectie. De meerbaansbewaking zorgt voor een betere detectie van gevaren. Op deze manier is de Active Brake Assist 6 in staat om nog sneller op kritieke situaties te reageren, bijvoorbeeld bij het inrijden op stilstaand of stromend verkeer – ook in bochten die kenmerkend zijn voor snelwegen.

Bovendien herkent het systeem stilstaande en, zowel kruisende als tegemoetkomende, bewegende personen en fietsers op de rijstrook. Als een mogelijke botsing wordt herkend, kan de Active Brake Assist 6 bij snelheden tot 60 km/u reageren met een geautomatiseerde noodstop.

Pluspunten in één oogopslag.

  • 270° omgevingsdetectie door cameratechnologie en extra korteafstandssensoren bij de koplampen en opzij
  • Uitgebreide reactie op voetgangers en fietsers tot 60 km/u
  • Uitgebreide reactie en ongevalvermijding mogelijk op bewegende en stilstaande voertuigen in bochten op de snelweg
  • Bij hogere snelheden kan de ernst van het ongeval aanzienlijk worden verminderd
  • Drietraps waarschuwingssysteem bij gevaarherkenning: allereerst een optische waarschuwing en waarschuwingssignaal, vervolgens deelremming en ten slotte een geautomatiseerde noodstop
  • Hoge beschikbaarheid bij slecht zicht met behulp van radartechnologie

Front Guard Assist.

De Front Guard Assist bewaakt de verkeersruimte vóór het voertuig en ondersteunt de bestuurder bij voertuigstilstand, in wegrijsituaties en bij kruisingen. Als het systeem stilstaande of bewegende objecten voor het voertuig herkent, zoals bijvoorbeeld personen, ondersteunt het de bestuurder in rijsituaties tot 15 km/u met gevaarmeldingen via het tweetraps waarschuwingssysteem.

Pluspunten in één oogopslag.

  • Actief in rijsituaties tot 15 km/u
  • Het bewakingsbereik dekt de dode hoek vóór het voertuig (tot ca. 4 m) over de volle voertuigbreedte af
  • Tweetraps waarschuwingssysteem bij gevaarherkenning (optische waarschuwing, vervolgens optische waarschuwing en waarschuwingssignaal)
  • Mogelijke vermijding of vermindering van de ernst van een ongeval binnen de systeemgrenzen

Active Drive Assist 3.

Het perfecte samenspel van de verschillende rijassistentiefuncties van de Active Drive Assist 3 verhoogt niet alleen het rijcomfort, maar draagt ook bij aan een betere verkeersveiligheid.

De nieuwste generatie van de Active Drive Assist 3, ondersteunt de bestuurder nog beter bij de langs- en dwarsgeleiding van de vrachtwagen. Nieuw hierbij is vooral de Emergency Steering-functie: Meldt de Active Sideguard Assist 2 een botsingsgevaar bij het wisselen van rijstrook, dan kan de Active Drive Assist 3 actief tegensturen en zo het voertuig terugsturen naar het midden van de rijstrook resp. de eigen rijstrook.

Bovendien reageert het systeem actief op uitval van de bestuurder, bijvoorbeeld vanwege gezondheidsproblemen: Het herkent de inactiviteit en brengt het voertuig zo zacht mogelijk tot stilstand.

Pluspunten in één oogopslag.

  • Speciaal ontwikkeld om op snelwegen te rijden
  • Werkt over het gehele snelheidsbereik
  • Automatische afstandsregeling met Stop-and-go (wegrijden en stoppen in filesituaties)
  • Automatisch continu centreren van het voertuig in het midden van de rijstrook
  • Kan het verlaten van de rijstrook door een actieve stuuringreep voorkomen
  • Kan bij inactiviteit van de bestuurder het voertuig langzaam tot stilstand afremmen
  • Kan bij botsingsgevaar tijdens het wisselen van rijstrook het eigen voertuig terugsturen naar de eigen rijstrook