Nieuwe Mercedes-AMG SL

De nieuwe editie van een icoon
mercedes-benz

De nieuwe Mercedes-AMG SL, de nieuwe editie van een icoon, keert terug naar zijn roots met een klassieke softtop en een sportief karakter. Tegelijkertijd is de luxe roadster bijzonder geschikt voor dagelijks gebruik als 2+2-zitter en voor het eerst leverbaar met vierwielaandrijving. Hightech componenten als het AMG-onderstel ACTIVE RIDE CONTROL met actieve rolstabilisatie, de achterasbesturing, het als optie leverbare high-performance keramische AMG-composietremsysteem of het standaard DIGITAL LIGHT met projectiefunctie scherpen het sportieve profiel aan. In combinatie met de 4-liter AMG-V8-biturbomotor resulteert dit in een onovertroffen rijervaring. Als consequent Performance Luxury-model heeft Mercedes-AMG de SL in Affalterbach volledig zelfstandig ontwikkeld. Twee modellen met de AMG-V8-motor geven het startschot voor de introductie.

Bijna zeventig jaar geleden werd in Stuttgart een sportwagen geïntroduceerd die meteen een legende werd. De visie om het potentieel van het merk Mercedes-Benz uit te breiden door succes in de autosport, resulteerde in de eerste SL, een racewagen voor op de weg. Kort na zijn debuut in 1952 oogstte de 300 SL (interne aanduiding W 194) talrijke successen op de wereldwijde circuits. In zijn eerste jaar behaalde het model onder andere een spectaculaire dubbele overwinning in de legendarische 24-uursrace van Le Mans en bezette hij zelfs de eerste vier plaatsen bij de grote jubileumprijs van de Nürburgring voor sportwagens. Door zijn successen groeide de SL al snel uit tot een mythe.

De succesvolle racewagen werd in 1954 opgevolgd door de 300 SL productiesportwagen (W 198), bekend als de 'Gullwing' of 'Flügeltürer' vanwege zijn ongebruikelijke portieren. In 1999 riep een jury van journalisten het model uit tot 'Sportwagen van de Eeuw'. Andere highlights uit de modelgeschiedenis zijn de 'Pagode' (W 113, 1963-1971), de 18 jaar lang gebouwde Evergreen R 107 (1971-1989) en zijn opvolger, de R 129, die vanwege zijn kenmerkende wigvorm wordt beschouwd als een automotive kunstwerk. De afkorting 'SL' staat daarmee tot op de dag van vandaag voor een van de weinige echte auto-iconen. In de decennialange ontwikkelingsgeschiedenis van volbloed racewagen tot luxe open sportwagen slaat de nieuwe Mercedes-AMG SL nu een nieuwe mijlpaal. Hij combineert de sportiviteit van de originele SL met de unieke luxe en technologische perfectie van moderne Mercedes-modellen.

Interieur: Performance Luxury met 'hyperanaloge' cockpit

Het interieur van de nieuwe Mercedes-AMG SL transformeert de traditie van de eerste 300 SL Roadster naar het moderne tijdperk. De nieuwe editie brengt sportieve waarden en luxe perfect met elkaar in harmonie. Fraaie materialen en een zorgvuldige afwerking onderstrepen het streven naar maximaal comfort. Het interieurdesign is, inclusief het verstelbare centrale display in de middenconsole, gericht op de bestuurder. Tegelijkertijd biedt het volledig nieuwe interieurconcept met 2+2 zitplaatsen meer ruimte en functionaliteit dan ooit. De achterbank vergroot de geschiktheid voor dagelijks gebruik en biedt plaats aan personen tot 1,50 meter.

21C0502_031

Exterieurdesign: evenwichtige vormgeving met sportieve genen

Kenmerkend voor het carrosseriedesign zijn de lange wielbasis, de korte overhangen, de lange motorkap, het ver naar achteren geplaatste passagierscompartiment met steile voorruit en de krachtige achterzijde. Dit resulteert in de typische SL-verhoudingen. Samen met de volumineus gemodelleerde wielkasten en de grote, strak op de carrosserie aansluitende lichtmetalen velgen geven ze de roadster zijn krachtige, dynamische uitstraling. In gesloten toestand onderstreept het naadloos geïntegreerde stoffen dak de puristische, sportieve indruk.
 

De softtop: minder gewicht en lager zwaartepunt

De sportievere positionering van de nieuwe SL speelde ook een rol bij de keuze voor een elektrische softtop in plaats van het vroegere metalen variodak. Het 21 kilogram lagere gewicht en het daaruit voortvloeiende lagere zwaartepunt hebben een positief effect op de rijdynamiek en het rijgedrag. De ruimte- en gewichtsbesparende Z-vormige vouwconstructie maakt een conventioneel deksel voor het softtop-compartiment overbodig. Dankzij de voorste dakkap sluit de geopende softtop in opgevouwen toestand aan op de carrosserie. Tegelijkertijd stonden de ontwikkelaars voor de taak een hoge dagelijkse bruikbaarheid en een voorbeeldig geluidscomfort te handhaven. Het drielaags ontwerp bestaat uit een strak gespannen buitenschaal, een nauwkeurig vervaardigde interieurhemel en daartussen een akoestische mat van hoogwaardig 450 g/m² materiaal.
 

Motor, transmissie en vierwielaandrijving: veel varianten en meer keuze dan ooit

Bij zijn introductie start de nieuwe SL met twee vermogensklassen van de 4-liter AMG-V8-biturbomotor. De motoren worden uitsluitend met de hand geassembleerd in de fabriek in Affalterbach volgens het 'One Man, One Engine'-principe. In het topmodel, de SL 63 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 12,7-11,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 288-268 g/km) , ontwikkelt de krachtbron een vermogen van 430 kW (585 pk) en een maximumkoppel van 800 Nm over een breed toerentalbereik van 2.500 tot 4.500 t/min. De acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt slechts 3,6 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 315 km/h. In de SL 55 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 12,7-11,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 288-268 g/km) ontwikkelt de V8-motor een vermogen van 350 kW (476 pk) en een maximumkoppel van 700 Nm. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h duurt 3,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 295 km/h.

21C0502_022