De nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé: 100% AMG, made in Affalterbach
De nieuwe AMG GT Coupé combineert bijzonder dynamische rijeigenschappen en een onderscheidende sportiviteit met een hoog niveau van dagelijks comfort. Onze nieuwe GT is onmiskenbaar het topmodel in ons omvangrijke portfolio en daarmee niet alleen de nieuwste ‘brand shaper’ van AMG, maar ook een duidelijk engagement voor de sportwagen ‘made in Affalterbach’. Met het nieuwe dimensionale concept en de mogelijkheid van 2+2-zitplaatsen spelen we direct in op de wensen van onze klanten.
Exterieurdesign: de evolutie van een modern, iconisch sportwagendesign
Het nieuwe dimensionale concept met optioneel 2+2-zitplaatsen bood de designers compleet nieuwe designmogelijkheden voor het exterieur. Door de lange wielbasis, de korte overhangen en de steil oplopende voorruit oogt de nieuwe AMG GT compact en krachtig. De evenwichtige proporties met dynamische greenhouse, volumineuze wielkasten en expressief front geven de indruk van een krachtige sportwagen die ook geschikt is voor dagelijks gebruik. Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door vloeiend vormgegeven oppervlakken zonder overbodige lijnen of randen, tot de verzonken portiergrepen aan toe. De expressief vormgegeven schouderpartij achter geeft het model nog meer sportwagenappeal. De lichtmetalen velgen, die bijna naadloos aansluiten op de carrosserie, benadrukken de kracht en dynamiek. De actieve achterspoiler is naadloos geïntegreerd in de grote achterklep.
4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met twee twin-scroll turbo’s
Bij de introductie is de nieuwe AMG GT leverbaar met twee vermogensniveaus van de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor. De motoren worden volledig met de hand geassembleerd in de fabriek in Affalterbach volgens het principe ‘One Man, One Engine’. In het topmodel GT 63 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd 14,1 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 319 g/km)[2] levert de motor een vermogen van 430 kW (585 pk) en een maximumkoppel van 800 Nm over een breed toerenbereik van 2.500 tot 4.500 t/min. Accelereren van 0 naar 100 km/h duurt slechts 3,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 315 km/h. In de GT 55 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd 14,1 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 319 g/km)2 levert de V8-motor een vermogen van 350 kW (476 pk) en een maximumkoppel van 700 Nm. De sprint van nul naar 100 km/h duurt 3,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 295 km/h.
Actieve achterasbesturing combineert wendbaarheid en stabiliteit
De nieuwe AMG GT is ook standaard uitgerust met actieve achterasbesturing (HAL). Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen in tegengestelde richting (bij snelheden tot 100 km/h) of in dezelfde richting (bij snelheden boven 100 km/h) als de voorwielen. Het systeem maakt dus een wendbaar en een stabiel rijgedrag in gelijke mate mogelijk, eigenschappen die zonder achterasbesturing haaks op elkaar staan. Andere voordelen zijn de eenvoudigere beheersbaarheid van het voertuig in het grensbereik en de verminderde stuurinspanning omdat de stuurinput directer wordt vertaald in stuurbewegingen op de vooras.
Interieurdesign: ‘hyperanaloge’ combinatie van analoge geometrie en digitale wereld
Het interieurdesign van de nieuwe AMG GT beschikt over de high-performance sportwagengenen van AMG, die vakkundig zijn vertaald naar een digitale wereld en consequent zijn doorontwikkeld. De materialen, de afwerking en de aandacht voor detail onderstrepen het luxueuze karakter van het interieur. Het cockpitdesign is, inclusief de centrale display in de middenconsole, gericht op de bestuurder en vormt een harmonieus geheel. Het volledig digitale combi-instrument is geïntegreerd in een driedimensionaal vizier.