074 290 0900

Veelgestelde vragen

Wij hebben de meest gestelde vragen over schade voor u op een rijtje gezet.














1. Wat moet ik doen wanneer ik schade heb gereden?
Allereerst moet u uzelf en de inzittenden veiligstellen. Daarna kunt u contact opnemen met het call-center van Mercedes-Benz (via telefoonnummer 00800 - 17 777 777).


2. Kan ik zelf bepalen waar ik de schade laat herstellen?
Ja, de eigenaar van de auto bepaalt altijd zelf waar de auto wordt hersteld. Dit betekent dat over het algemeen de particuliere rijder het zelf bepaalt en de lease-rijder niet. Deze is tenslotte geen eigenaar.


3. Is het hersteladres op de Groene kaart verplicht?
Nee, dit is slechts een advies. U mag zelf bepalen waar u de auto laat herstellen. Wel is het zo dat de verzekeringsmaatschappij vaak afspraken heeft met een autoschadeherstelbedrijf. De eventuele voordelen die hieruit voortkomen, biedt uw dealer ook. Neem overdag altijd contact op met uw dealer, deze neemt u alle zorg uit handen.


4. Waar kan ik het beste de schade laten herstellen?
Uiteraard is het beste adres uw eigen Mercedes-Benz dealer. Hij kent u en uw auto. Daarnaast heeft uw dealer goed opgeleid personeel in dienst, herstelt hij volgens de richtlijnen van de fabrikant en hanteert hij Mercedes-Benz originele onderdelen. Indien uw auto niet meer rijdbaar is geef dan de bergingsmaatschappij de opdracht om de auto naar uw dealer te brengen!


5. Kan ik ook voor ruitschade bij de dealer terecht?
U kunt voor alles bij uw Mercedes-Benz dealer terecht. Grote schades, kleine schades (zoals steenslag of een parkeerdeukje) en uiteraard ook voor ruitschades. Een sterretje wordt, indien mogelijk, gevuld. Is het sterretje hier te groot voor dan zal de dealer een nieuwe ruit adviseren. Dit is altijd een originele Mercedes-Benz ruit.


6. Wat moet ik doen wanneer mijn auto total loss is?
Ook wanneer uw auto total loss is, is uw dealer het beste adres. Hij kan er dan voor zorgen dat de dagwaarde van de auto zo hoog mogelijk is en u dus een hogere uitkering krijgt.


7. Is mijn auto na herstel weer veilig?
De Mercedes-Benz monteurs die aan uw auto werken, worden continu getraind en zijn zodoende exact op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Zo kan het herstel en de controle van de kapotte airbag of gordelspanner het beste door de Mercedes-Benz dealer worden gedaan. Hij weet immers exact hoe een Mercedes-Benz is gebouwd.

Daarnaast gebruikt de Mercedes-Benz dealer Mercedes-Benz originele onderdelen. Hierdoor is de pasvorm altijd 100% en behoudt de carrosserie zijn stijfheid.


8. Heeft de schade invloed op de inruilwaarde van mijn Mercedes?
Sommige klanten verzwijgen dat ze schade hebben gereden en gaan naar een ander hersteladres en denken zo de inruilwaarde zeker te stellen. Maar het werkt juist andersom. Bij inruil ziet de dealer altijd of een auto schade heeft gereden, maar als de dealer de schade niet zelf heeft gerepareerd kan hij niets over de kwaliteit te zeggen en geeft hij dus een lagere inruilprijs. Herstelt de dealer de schade zelf, dan zorgt hij ervoor dat de auto geen waardeverlies heeft.


9. Krijg ik garantie op de herstelde schade?
Uiteraard krijgt u garantie op de herstelde schade. Wij garanderen dit zelfs voor vier jaar.


10. Hoe moet ik een schadeformulier invullen?
Het is verstandig de politie in te schakelen, maar vaak komt deze niet meer bij een 'eenvoudige' aanrijding. Vul altijd samen met de tegenpartij het schadeformulier in:

  • Noteer de namen van de getuigen op het formulier.
  • Zorg ervoor dat de verzekeringsgegevens (ook van de tegenpartij) juist vermeld worden.
  • Geef duidelijk aan waar de schade zich bevindt.
  • Vergeet bij punt 12 niet het aantal aangekruiste vakjes in te vullen. Kruis alleen datgene aan waarvan u het zeker weet.
  • Als de tegenpartij bij punt 14 iets aangeeft waar u het niet mee eens bent, moet u dit duidelijk aangeven.