Vernieuwde E-Klasse nóg moderner, comfortabeler en slimmer


Mercedes-Benz heeft de E-Klasse in ’t nieuw gestoken. Zowel de vierdeurs Limousine als de Estate-stationvariant hebben tal van visuele en technische updates ontvangen en zullen komende zomer hun debuut maken in de showroom.


Met meer dan 14 miljoen afgeleverde Limousines en Estate sinds 1946 is de E-Klasse de bestverkochte modelserie in de geschiedenis van Mercedes-Benz. Het model wordt dan ook door velen gezien als het ‘hart van het merk’. Inmiddels bevindt de E-Klasse zich in de tiende generatie – tien en een half als je deze grondige facelift meerekent. Weten wat er zoal is verbeterd? Lees dan vooral verder.



Vlotte uitstraling

In grote lijnen behoudt de E-Klasse zijn modern-klassieke vormgeving, maar tegelijk hebben de ontwerpers het model een dynamischere uitstraling meegegeven. En dat begint al meteen bij de basisuitvoering. Die is voortaan namelijk voorzien van het sportieve AVANTGARDE exterieur. De E-Klasse heeft daardoor voor het eerst standaard een ster in de grille. Ook zijn er meer chromen details al dan niet in combinatie met hoogglanszwarte accenten. De eveneens leverbare uitrustingslijn EXCLUSIVE-uitvoering onderscheidt zich middels een speciale grille, de ster op de motorkap en grote chromen sierelementen in de voorbumper.


Aan de achterzijde pakt de vernieuwde E-Klasse uit met volledig herontworpen achterlichtunits en een hertekende achterbumper. Niet meteen zichtbaar is een nieuwe kofferdeksel die bijdraagt aan het sportieve design van de E. Weet daarnaast dat iedere E-Klasse voortaan wordt uitgerust met volledige LED-koplampen en er drie nieuwe lakkleuren zijn, te weten hightechzilver, grafietgrijs metallic en mojavezilver. Ook het wielengamma is uitgebreid.



Interieur dat voelt als thuiskomen

Nieuwe kleuren en materialen zorgen voor een upgrade van het interieur. Zo zorgen gewijzigde kleurencombinaties magmagrijs/nevagrijs, zwart/notenbruin en magmagrijs/macchiatobeige alsmede sierdelen van zilverkleurig essenhout, wortelnotenhout, geborsteld aluminium en carbongeslepen aluminium voor een interieur met een huiselijke ambiance. Wie voor maximaal comfort gaat, moet zeker de adaptief verstelbare bestuurdersstoel op het verlanglijstje zetten.


De vormgeving van de voorstoelen accentueert overigens de toegenomen sportieve uitstraling van de E-Klasse. Zo bieden ze tevens meer zijdelingse ondersteuning zonder afbreuk te doen aan het comfort. De kleuren van de middensecties van de rugleuning en de zitting zijn afgestemd op het totale kleurstelling van de stoelen. Talrijke materiaalcombinaties, variërend van stof tot lederlook ARTICO, van reliëfleder tot nappaleder met ruitpatroon, zijn mogelijk.



Technologie dient de mens

Een van de voornaamste pijlers tijdens de ontwikkeling van de vernieuwde E-Klasse is het verfijnen van de rijassistentiesystemen geweest. Dit heeft geresulteerd in nog meer veiligheid en comfort. Zo is de E-Klasse in staat om op diverse fronten te reageren als de bestuurder dat om welke reden dan ook niet doet. Neem bijvoorbeeld de hands-off herkenning die voortaan op een capacitieve basis werkt. Het lichtjes vasthouden van het stuurwiel is afdoende om de E-Klasse te kennen te geven dat de bestuurder eigenlijk nog steeds de controle heeft.


Over het stuurwiel gesproken. Die is volledig nieuw en valt meteen op dankzij z'n dubbele horizontale spaken met geïntegreerde toetsen. Het nieuwe stuur is in drie uitvoeringen leverbaar: een volledig lederen stuurwiel, een hout-ledercombinatie of een supersport-versie. Welke versie je ook kiest, de stuurkrans beschikt over een sensormat. De sensoren registreren of de bestuurder het stuurwiel vasthoudt. Als ze detecteren dat de bestuurder gedurende een bepaalde tijd zijn handen niet op het stuurwiel heeft, wordt een waarschuwingsfase gestart, waarbij uiteindelijk de noodstopassistent wordt geactiveerd als de bestuurder niet reageert.


Sowieso gooit de vernieuwde E-Klasse hoge ogen op het gebied van semi-autonoom rijden. Een waslijst van verkrijgbare rijassistentiesystemen staat daarvoor gereed, waardoor zelfs filerijden een aangenaam tijdverdrijf wordt. Bij het rijden in een file op de snelweg is de actieve file-assistent in de meeste gevallen in staat om bij snelheden tot circa 60 km/h het volgen van de rijstrook en het bewaren van een veilige afstand tot de voorligger uit te voeren. En bovenstaande zaken zijn nog maar een greep uit het technologisch gemak dat de vernieuwde E-Klasse brengt. Dit alles bedienbaar vanaf het inmiddels bij Mercedes-Benz ingeburgerde en zeer uitgebreide MBUX-infotainmentsysteem.



URBAN GUARD geeft dieven minder kans

Een heuse primeur voor de vernieuwde E-Klasse is URBAN GUARD. Onder die verzamelnaam introduceert Mercedes-Benz een nieuwe categorie producten en opties voor alle modelseries. URBAN GUARD bundelt bestaande en toekomstige producten voor de bescherming van de auto tegen diefstal en schade. Hiermee geeft Mercedes gehoor aan de stijgende vraag van klanten over de hele wereld naar veiligheid en bescherming van eigendommen.


URBAN GUARD telt twee optiepakketten die vanaf medio 2020 leverbaar zijn. De twee pakketten URBAN GUARD-voertuigbescherming en URBAN GUARD Plus maken in samenwerking met Mercedes Me een allround bewaking van de geparkeerde auto mogelijk. URBAN GUARD bestaat uit een diefstalsysteem, een wegsleepbeveiliging met zichtbare en hoorbare waarschuwing bij een gedetecteerde positieverandering, een alarmsirene, interieurdetectie (wordt geactiveerd bij bewegingen in het interieur) en een voorbereiding voor diefstal- en parkeerbotsingsdetectie. In het laatste geval registreren de voertuigsensoren wanneer de geparkeerde en vergrendelde auto wordt aangereden of weggesleept, of wanneer iemand probeert in te breken in de auto. Als de service is ingeschakeld, wordt de bestuurder via de Mercedes Me-app op de hoogte gesteld. Door middel van een push-melding komt de bestuurder bijvoorbeeld te weten hoe ernstig de parkeerschade is en welk gedeelte van de auto beschadigd is. Zodra de auto weer wordt gestart, wordt deze informatie ook eenmalig op het mediadisplay weergegeven.

Daarnaast kan URBAN GUARD-voertuigbescherming plus een gestolen auto kan tracken. In geval van diefstal is het ook mogelijk om de positie van de auto te achterhalen, zelfs als de dief bijvoorbeeld de voertuigvolgfunctie heeft gedeactiveerd. Dit gebeurt in samenwerking met de politie.



De E van elektrificatie

Elektrisch rijden is momenteel overal om ons heen. Om de E-Klasse hier verder op voor te bereiden, zijn de motoren verder geëlektrificeerd. Zeven modellen zijn leverbaar als plug-in hybrid (diesel en benzine, Limousine en Estate, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving). Het aanbod aan benzinemotoren varieert van 197 tot 367 pk. Bij het dieselpalet is dat 160 tot 330 pk. Nieuw voor de E-Klasse is de zes-in-lijn benzinemotor, die net als alle overige motoriseringen altijd is gekoppeld aan een automatische 9-traps transmissie. Ook bij de viercilinder-modellen.



Zomerdebuut

Wist je trouwens dat de E-Klasse Limousine en Estate worden geproduceerd in de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen, op dezelfde productielijn als de Mercedes-Benz CLS en de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé? In de aanloop naar de zomer zal de productie worden opgestart. Prijzen volgen nog.


Nieuwsgierig naar alles over vernieuwde E-Klasse?

Vul dan het onderstaande formulier in en wij houden u op de hoogte van het laatste nieuws over de vernieuwde E-Klasse: van de prijzen tot wanneer de auto in onze showrooms te bewonderen is, en van speciale modelacties tot wanneer de vernieuwde E-Klasse beschikbaar is voor een proefrit. U mist niets meer!


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 

Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart