Sportwagenprestaties voor Mercedes-AMG GLA 45 AMG


Terwijl wij nog maar net bekomen zijn van de GLE 63 AMG Coupé, presenteert Mercedes-Benz al weer een extreem sportieve SUV. Ditmaal is de onlangs geïntroduceerde GLA-Klasse enorm veel paardenkrachten en snelheid toedeelt. Maak kennis met de nieuwe GLA 45 AMG 4Matic+!



Mag het gerust iets minder heftig zijn dan de minstens 571 pk sterke GLE 63 AMG Coupé, maar wens je nog steeds menig sportwagen uit te kunnen dagen? Dan zit je bij de GLA 45 AMG helemaal goed. De AMG-motor voorin de neus is weliswaar half zo bemeten als dat van de ’63’-modellen, toch weet de 2.0 liter viercilinderturbo alsnog een niet malse 387 pk op te wekken. Het koppel van de GLA 45 AMG reikt tot liefst 480 Nm. Wat zo’n hoge vermogensafgifte doet met een relatief compacte SUV als de GLA? Wel, wat te denken van een uiterst vlotte sprinttijd van 0 naar 100 km/h in slechts 4,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/h. Begrensd welteverstaan. 


Zoals het een echte AMG betaamt is de GLA 45 AMG ook in een nog krachtigere S-variant verkrijgbaar. Die geniet zelfs 421 pk en een koppel van 500 Nm en accelereert daardoor nog een tiende sneller naar 100 km/h. De topsnelheid ligt op 270 km/h. Hiermee komt GLA 45 AMG zowaar in de buurt van de nieuwe GLE 63 AMG Coupé!



Nagenoeg altijd en overal grip en tractie

Beide GLA 45 AMG-modellen zijn standaard uitgerust met de actieve, volledig variabele vierwielaandrijving. Deze zogeheten AMG Performance 4MATIC+ aandrijving geeft het vermogen wiel-selectief door aan de achteras via AMG Torque Control en vormt zo de basis voor de beste tractie onder alle rijomstandigheden. Dit wordt onder meer mogelijk gemaakt door een nieuw achterasdifferentieel met twee lamellenkoppelingen – één voor elk achterwiel. De AMG 8-traps Speedshift automatische transmissie met dubbele koppeling verdeelt het vermogen binnen een fractie van een seconde, al naargelang de rijsituatie.


Handgebouwde motor
De nieuwe ‘45’-motor wordt volledig met de hand geassembleerd volgens het ‘One Man, One Engine’-principe. Oftewel, geen machines maar iemand van vlees en bloed assembleert de tweeliter viercilinderturbo van de eerste bout tot de laatste schroef. Echte ambacht dus, wat de exclusiviteit van een GLA 45 AMG verder versterkt.



Baden in luxe en sportiviteit

Over exclusiviteit gesproken. In en rondom de GLA 45 AMG 4Matic+ ontbreekt het aan niets. Naast het uitgesproken AMG-exterieurpakket beschikt iedere GLA 45 AMG zoal over vierwielaandrijving met meerdere rijstanden, een speciaal getuned sportonderstel, adaptieve demping en een krachtig remsysteem met grotere remschijven. En dat is slechts een greep uit de omvangrijke standaarduitrusting. Ook zijn minimaal 19 inch lichtmetalen AMG-wielen van de partij (20 inch voor de S-uitvoering), evenals een zeer sportief interieur met diverse AMG-logo’s en rode accenten (geel voor S-uitvoering) en het moderne infotainmentsysteem MBUX. Optioneel is er ook keuze uit vier lederen bekledingen.



Ready to race
Mercedes-AMG heeft zelfs rekening gehouden met zij die willen gaan racen met de nieuwe GLA 45 AMG. Zo behoort AMG Track Pace (ATP) tot de standaarduitrusting van het S-model en is dit circuitpakket voor het basismodel als optie leverbaar. Het (ATP) is een virtuele race-ingenieur die deel uitmaakt van het multimediasysteem MBUX en legt bij het rijden op het circuit permanent meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens vast. Daarnaast is er een weergave van ronde- en sectortijden en de respectievelijke afwijking van de referentietijd. Omdat bepaalde elementen van de weergave in rood of groen oplichten, kan de bestuurder vanuit een ooghoek zonder het aflezen van cijfers herkennen of hij op het moment sneller of langzamer dan de beste tijd is.



Na een aantal snelle ronden te hebben gereden, kan de bestuurder aan de hand van de gegevens zijn rijprestaties analyseren en indien nodig verbeteren. Bovendien kunnen acceleratie en vertraging (bijvoorbeeld 0-100 km/h, ¼ mijl, 100-0 km/h) worden gemeten en opgeslagen. Dankzij een nieuw ontwikkeld algoritme, dat de positie van de auto zo nauwkeurig mogelijk bepaalt, herkent AMG Track Pace zelfs wanneer de baan verlaten of afgesneden wordt. Dit gebeurt met behulp van de GPS-gegevens alsmede de aanwezige sensoren (acceleratie, gyroscoop, stuurhoek, wielomwentelingen).


De data wordt weergegeven op het multimediadisplay, het combi-instrument en het optionele head-up display. Bekende circuits als bijvoorbeeld de Nürburgring of Spa-Francorchamps zijn al opgeslagen. Daarnaast is het ook mogelijk om zelf circuits vast te leggen. Bij de kaartweergave kan worden overgeschakeld van 2D naar 3D, bovendien kunnen kaarten online worden geactualiseerd.



Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart