• Personenwagens
  • Bedrijfswagens
  • Trucks
  • smart

Vanaf medio december in de showroom

Nieuwe S-Klasse tart alle wetten op gebied van luxe en comfort

Mercedes-Benz presenteert de volledig nieuwe S-Klasse. Behoeft het nog een betoog dat de nieuwe, zevende generatie S-Klasse nóg comfortabeler, luxueuzer, stiller en slimmer en plezierig om te rijden is dan zijn voorganger? Wij denken van niet. Dit is immers een terugkerend feit sinds de ‘S’ (van het Duitse ‘Sonder’, dat vertaalt naar het Nederlands super betekent) in 1972 voor het eerst achterop een Mercedes-Benz prijkte. Evenals dat de S-Klasse sinds jaar en dag wordt gezien als de maatstaf in zijn klasse en diens technologische hoogstandjes vroeg of laat zullen doorsijpelen naar de overige modellen. Dus wil je weten welke snufjes je in een later stadium zoal ook kunt vinden in een A, GLA en AMG GT? Lees dan vooral verder om te ontdekken aan de hand van welke hoogstandjes de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse het absolute voortouw neemt. Vooral als achterpassagier(s) wordt u meer dan ooit in de watten gelegd.

 

Exterieur: compleet nieuw, maar toch vertrouwd

Met een korte overhang vóór, een lange wielbasis en een uitgebalanceerde overhang achter is de S-Klasse een klassieke limousine met uitgebalanceerde proporties. Gesculptureerde oppervlakken zorgen voor bijzondere licht- en schaduweffecten.

Aan de voorzijde springt vooral de grille in het oog. Als vanouds bepalen de koplampen het 'gezicht' van de auto. Ze beschikken over de voor de S-Klasse kenmerkende driepunts dagrijverlichting, maar deze is nu smaller en iets kleiner geworden. De verzonken portiergrepen (optioneel) zijn een primeur voor de S-Klasse. Ze worden elektrisch uitgeschoven als de bestuurder nadert of als de buitenzijde van de portiergreep wordt aangeraakt.

Het bijzondere binnenwerk van de achterlichtunits - deels voorzien van geanimeerde functies - dragen bij aan de kwaliteitsuitstraling. Ze maken de nieuwe S-Klasse tevens onmiddellijk herkenbaar, zowel overdag als in het donker.

Digital Lights: spelen met licht

Nog een primeur is het zogeheten, optionele DIGITAL LIGHT. Daarbij beschikt elke koplamp over een lichtmodule met drie extreem krachtige LED's die licht produceren dat door 1,3 miljoen microspiegels wordt gebroken en gericht. De resolutie bedraagt dus meer dan 2,6 miljoen pixels per auto. Dit maakt een zeer nauwkeurige lichtverdeling mogelijk. Sterker, DIGITAL LIGHTS maakt het mogelijk medeweggebruikers te signaleren door symbolen op de weg te projecteren. 

Ook de licht-/schaduwverdeling en de lichtverdeling van alle andere adaptieve lichtfuncties worden met aanzienlijk meer precisie gerealiseerd, waarbij de verlichting specifiek wordt afgestemd als mistverlichting, snelwegverlichting of stadsverlichting.

Niet alleen het exterieur profiteert van deze verbeterde LED-technologie; ook in het interieur heeft de nieuwe S-Klasse een sprong voorwaarts gemaakt op het gebied van (sfeer)verlichting. Zo is de actieve interieurverlichting nu geïntegreerd in de rijassistentiesystemen en kan de waarschuwingen optisch versterken. Dit verhoogt tevens de rijveiligheid. 

Voor- of achterin: dilemma of luxeprobleem?

De S-Klasse heeft altijd al garant gestaan voor comfortabel reizen en ontspannen werken. Bij de nieuwe generatie is dat naar een nog hoger plan getild. Doel van de ontwerpers is geweest om een feelgood-sfeer te creëren met een loungekarakter dat wordt gekenmerkt door elegantie, een hoog kwaliteitsniveau en een ruimtelijke uitstraling. Een bijzondere highlight daarvan is het dashboard met zijn nieuwe architectuur, moderne oppervlakdesign en ergonomische displayopstelling.

Maar het feelgood-karakter komt misschien nog wel het meest naar voren op de tweede zitrij. Met een groot aantal ENERGIZING-comfortprogramma's zorgt de nieuwe S-Klasse voor het welzijn van zijn inzittenden. Vooral op de 2de zitrij. In de nieuwe S-Klasse zijn tien verschillende massageprogramma's beschikbaar. Daarnaast is er is keuze uit liefst vijf verschillende achterbankvarianten om de S-Klasse in te richten als ideale mobiele werk- of ontspanningsplek.

Zin in muziek of andere entertainment? Het Burmester high-end 4D surround sound system maakt basklanken voelbaar. Letterlijk! De directe nabootsing van de geluidsresonantie in de (massage)stoelen voegt namelijk een nieuw aspect toe aan de 3D-luisterervaring. De muziekbeleving wordt nog intenser dankzij deze voelbare component. En dit is nog maar een glimp van alle mogelijke luxe en beleving in de nieuwe S.

MBUX 2.0: nooit te oud om te leren

Het interieur van de S-Klasse wordt nog digitaler en intelligenter dankzij MBUX 2.0. Zowel op het gebied van hardware als software zijn er significante stappen gezet. Op de maximaal vijf grote displays, deels met OLED-technologie, maken scherpe weergaven het gemakkelijker om voertuig- en comfortfuncties te bedienen.

Bij MBUX staat de mens altijd centraal. De mogelijkheden voor personalisering en de intuïtieve bediening zijn uitgebreid. Dat geldt zeker voor het achtercompartiment, maar ook voor de bestuurder: zo maakt het nieuwe 3D-bestuurdersdisplay voor het eerst een ruimtelijke weergave mogelijk met slechts een druk op de knop. Er wordt een echt diepte-effect bereikt zonder dat er een speciale 3D-bril gedragen hoeft te worden.

Twee verschillende head-up displays (HUD's) zijn als optie leverbaar. De grotere HUD geeft ook augmented reality-content weer. Bij het navigeren worden onder andere animated afslagpijlen virtueel en met grote precisie op de rijbaan geprojecteerd. Voor de rijassistentiefuncties wordt informatie van bijvoorbeeld de actieve afstandsassistent getoond. Het beeld wordt virtueel weergegeven op een afstand van 10 meter. Het weergavegebied komt overeen met dat van een 77 inch display.

En dan is er nog de welbekende persoonlijke spraakassistent. Het aantal te activeren functies via 'Hey Mercedes' is uitgebreid en kan voortaan samenwerken met de MBUX interieurassistent. Die laatste kan zowaar - aan de hand van camera's en leeralgoritmen - talrijke bedieningswensen herkennen. Het systeem doet dit door de hoofdrichting, handbewegingen en lichaamstaal van inzittenden te monitoren en stuurt de bijbehorende voertuigfuncties aan op basis van die input. Ter voorbeeld: al vóór het begin van de rit geeft het systeem bijvoorbeeld aan de bestuurder door of het kinderzitje correct is bevestigd op de voorpassagiersstoel. Slim, en vooral handig!

Meesturende achteras & aandrijflijnen

De nieuwe S-Klasse is weer iets langer dan zijn voorganger. Doorgaans komt dit de wendbaarheid en draaicirkel niet ten goede. Maar daar hebben de technici bij Mercedes-Benz iets op gevonden: achterasbesturing. Deze optionele achterasbesturing kan een stuurhoek tot 10° bereiken en verbetert de wendbaarheid in de stad tot het niveau van dat van een compacte auto. Zelfs in het geval van de S-Klasse met lange wielbasis en vierwielaandrijving wordt de draaicirkel met 1,9 meter gereduceerd tot minder dan 10,9 meter. De luchtvering AIRMATIC met traploos verstelbare demping ADS+ behoort tot de standaarduitrusting.

Wat de aandrijflijnen betreft zal de nieuwe S-Klasse leverbaar zijn met zescilinder-in-lijn benzine- en dieselmotoren. Een V8-motor met geïntegreerde startgenerator (ISG) en een 48V-boordsysteem wordt in een later stadium aan het palet toegevoegd. Verderop in 2021 volgt nog een plug-in hybrid met een volledig elektrische actieradius van circa 100 km. Welke motorvariant u ook kiest, een vermogen van minstens 210 kW/286 pk en koppel van 500 Nm staat garant voor aansprekend rijprestaties en voldoende krachtreserves.

 

Waar bent u naar op zoek?