Mercedes-Benz loopt uit op concurrentie als meest waardevolle automerk



Mercedes-Benz is opnieuw uitgeroepen tot het meest waardevolle automerk ter wereld. Het Duitse luxemerk ziet zijn merkwaarde in de meest recente ‘Global 500’-ranglijst van het Amerikaanse merkwaarderingsbedrijf Brand Finance verder toenemen. Daarnaast is Mercedes ook beoordeeld als het meest waardevolle B2C-merk van Europa.


Tijdens het merkenonderzoek van Brand Finance werden vijfhonderd uiteenlopende merken op merkwaarde geanalyseerd. Met een waarde van 65 miljard dollar valt Mercedes-Benz met een elfde plaats nipt buiten de top-10 van meest waardevolle merken ter wereld. Een opsteker daarbij is dat Mercedes verder uitloopt op andere automerken.


Het eerstvolgende automerk in de ranglijst is Toyota. De Japanse autogigant houdt er een merkwaarde van 58 miljard dollar op na, goed voor een vijftiende notering volgens Brand Finance. Gedoodverfde concurrentie in de vorm van BMW (40,5 miljard) en ook Porsche (33,9 miljard) volgen op enige afstand met respectievelijk plaats 30 en 41 in de lijst. Volkswagen is het eerstvolgende Duitse automerk na Mercedes-Benz in de Global ‘500 2020’ met een actuele merkwaarde van 44,9 miljard en een 25ste plaats.


Meerdere factoren tellen mee
Naast de doorontwikkeling van het merk Mercedes-Benz an sich en de toename in verkopen zijn merkwaarden als premiumkwaliteit en innovatiekracht eveneens doorslaggevende factoren geweest voor de stijgende lijn in de overall-klassering. ‘Nadat we al waren gestegen in de ‘Best Global Brands’-ranglijst van Interbrand, zijn we er trots op dat Mercedes-Benz ook in de ‘Global 500 2020’ blijft stijgen,’ aldus Bettina Fetzer, Hoofd Marketing Mercedes-Benz Cars. ‘Een geweldige prestatie van het voltallige team en een mooie stimulans om komend jaar nog hoger te scoren.’

Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart