De nieuwe Citan
Een groots aanbod in het segment van kleine bestelwagens
Dankzij compacte buitenafmetingen in combinatie met een royale ruimte en een hoog laadvermogen biedt de nieuwe Mercedes-Benz Citan een groot aantal toepassingsmogelijkheden, met name voor bezorging en dienstverlening in de binnenstad. Het model is verkrijgbaar als Gesloten Bestelwagen en als Tourer. Wijd opengaande schuifdeuren aan de linker- en rechterzijde van de bestelwagen maken, evenals een optionele lage laaddrempel, een comfortabele toegang tot het interieur en een eenvoudige belading van de laadruimte mogelijk. Binnenin profiteren de passagiers van de comfortabele stoelen van de Citan Tourer. Naast de hoge mate van functionaliteit en flexibiliteit biedt de auto een uitgebreide veiligheidsuitrusting en veel rijcomfort. De nieuwe compacte Citan bestelwagen kan vanaf medio september 2021 worden besteld. De adviesprijzen zullen naar verwachting rond die tijd bekend worden gemaakt.
Het design van de nieuwe Mercedes-Benz Citan onderscheidt zich door evenwichtige proporties en een sensuele vormgeving van de oppervlakken. Gespierde schouders en markante wielkasten onderstrepen de kracht en emotionele aantrekkingskracht van de auto – ongewone stijlelementen voor een kleine bestelwagen. “Al direct bij de eerste aanblik is de nieuwe Citan duidelijk herkenbaar als een lid van de Mercedes-Benz familie. De heldere vormen met gereduceerde lijnen en krachtige oppervlakken geven uitdrukking aan onze filosofie van sensuele helderheid”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer van de Daimler Group.
Een bijzonder in het oog springend aspect in het interieur is de dynamische, horizontale vorm van het dashboard. De designers van Mercedes Benz hebben zich voor het middendeel van het dashboard laten inspireren door het profiel van een vleugel. Doorslaggevend daarbij was de consequente, horizontale positionering. De smalle vleugel strekt zich uit over het interieur en zorgt voor een royaal gevoel van ruimte. Het combi-instrument staat er los van. De vorm doet denken aan een geërodeerde steen. De ruimte tussen de vleugel en het hoofdgedeelte vormt een praktisch opbergvak voor snelle toegang tot belangrijke gebruiksvoorwerpen.
Een veelvoud aan gebruiksmogelijkheden en comfortabel laden
De Citan combineert compacte buitenafmetingen (lengte: 4.498 mm) met een royale binnenruimte. Dankzij het grote aantal verschillende uitvoeringen en praktische uitrustingsdetails biedt het model tal van gebruiksmogelijkheden en een comfortabele belading. De Citan komt op de markt als Gesloten Bestelwagen en als Tourer. Later komen daar nog varianten met een lange wielbasis bij. Maar zelfs in de variant met korte wielbasis (2.716 mm) biedt de Citan veel meer ruimte in vergelijking tot het vorige model.
Schuifdeuren zijn erg handig, vooral in krappe parkeerruimtes. De nieuwe Citan is verkrijgbaar met een of twee schuifdeuren. Deze vormen een brede opening aan beide kanten van de auto, met een breedte van 615 millimeter. De hoogte van de laadruimteopening bedraagt 1.059 millimeter (beide cijfers verwijzen naar de grootte van de opening). Ook aan de achterzijde is de laadruimte gemakkelijk toegankelijk: de laaddrempel van de Gesloten Bestelwagen bevindt zich op een hoogte van 59 cm. De twee deuren aan de achterzijde kunnen in een hoek van 90 graden worden vergrendeld en zelfs onder een hoek van 180 graden naar de zijkanten van het voertuig worden bewogen. De deuren zijn asymmetrisch, waarbij de linkerdeur breder is en als eerste moet worden geopend. Als optie kan de Gesloten Bestelwagen ook worden geleverd met achterdeuren met verwarmde ruiten en een ruitenwisser. Op verzoek is tevens een achterklep verkrijgbaar die eveneens van deze twee zaken kan worden voorzien.
De Tourer is standaard uitgerust met een achterklep met achterruit. Als alternatief is hij ook leverbaar met achterdeuren. De achterbank kan in een verhouding van 1/3 - 2/3 worden neergeklapt. Tal van opbergruimtes en opbergvakken vergemakkelijken het dagelijkse gebruik van de Citan.
's Morgens vroeg naar de bouwplaats rijden, door het uitdagende fileverkeer manoeuvreren of pendeldiensten op de luchthaven verzorgen – een bestuurder van een kleine bestelwagen weet dat een werkdag zwaar kan zijn. Maar gelukkig hebben de ontwikkelaars van de Mercedes-Benz Citan veel aandacht besteed aan het comfort dat kenmerkend is voor het merk, met een voorbeeldig geluidsniveau en zitcomfort en een reeks aan praktische uitrustingsitems. Dat komt niet alleen het welzijn van de bestuurder ten goede, maar ook de veiligheid: ontspannen bestuurders kunnen zich beter op de verkeerssituatie concentreren. Om dat te garanderen, is de auto ook uitgerust met systemen die we kennen van de personenwagens van Mercedes-Benz, zoals THERMOTRONIC, de startfunctie KEYLESS-GO en de elektronische parkeerrem2.
De Gesloten Bestelwagen en de Tourer zijn verkrijgbaar in de uitrustingslijnen BASE en PRO. De BASE Line is een functionele instapvariant met alle noodzakelijke basisuitrustingen. De PRO Line combineert een representatief design met extra praktisch gebruiksgemak. In Nederland zal de Citan standaard worden uitgerust met de PRO Line.

Moderne en zuinige motoren
Bij de marktintroductie zal het motorenaanbod van de nieuwe Citan worden gevormd door drie diesel- en twee benzinemodellen. Gemeenschappelijke sterke punten van al deze modellen zijn de goede rijeigenschappen, ook in het lage toerentalbereik, en de gunstige verbruikswaarden. Voor een nog snellere acceleratie, bijvoorbeeld bij het inhalen, beschikt de 85 kW-versie van de dieselmotor voor de Gesloten Bestelwagen over een overpower/overtorque-functie. Daarmee wordt het vermogen kortstondig verhoogd naar 89 kW en het koppel naar 295 Nm.
De krachtbronnen voldoen aan de Euro 6d emissienormen. Alle motoren worden gecombineerd met een ECO start/stop-functie. Naast de handgeschakelde zesversnellingsbak zijn de krachtigste diesel- en benzinemodellen ook leverbaar met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling (DCT)2
De eCitan komt in de tweede helft van 2022 op de markt. Deze volledig elektrische modelvariant van de Citan gaat het elektrisch aangedreven bedrijfswagenportfolio uitbreiden naast de eVito en eSprinter. De actieradius bedraagt naar verwachting ongeveer 285 kilometer volgens de WLTP-norm . Daarmee sluit het model aan op de behoeften van bedrijfsmatige gebruikers die deze bestelwagen vaak inzetten voor koeriers- en bezorgdiensten in binnensteden. Bij snellaadstations duurt het naar verwachting 40 minuten om de accu van 10 naar 80 procent op te laden. Een groot voordeel: met betrekking tot de afmetingen van de laadruimte, het laadvermogen en de beschikbaarheid van uitrusting hoeven klanten geen concessies te doen ten opzichte van een uitvoering met een conventionele motor. Er komt ook een trekhaak (trekvermogen nog niet bekend) voor de eCitan beschikbaar.
