Nieuwe GLA en CLA nu ook als zuinige plug-in hybride 


Elektrisch autorijden is niet meer weg te denken. Ook Mercedes-Benz draagt hierbij aan bij via een geëlektrificeerd modellengamma dat alsmaar verder uitdijt. En om de keuze nog wat groter te maken, komen de plug-in hybrides van de onlangs gepresenteerde nieuwe GLA, CLA Coupé en CLA Shooting Brake daar ook nog bij.



EQ Power, onder die noemer schaart Mercedes haar (plug-in) hybride modellen. En daar zijn er steeds meer van. Zeker als er niet één, twee, maar drie tegelijk worden geïntroduceerd, zoals nu. Want jawel, Mercedes heeft simultaan het doek getrokken van de GLA PHEV, CLA Coupé PHEV én CLA Shooting Brake PHEV. In de loop van komend voorjaar zal het kakelverse stekker-trio de vorig jaar al geïntroduceerde plug-ins van de A- en B-klasse vergezellen. Prijzen volgen nog.


250e

Achter op de kofferklep van de geëlektrificeerde GLA en CLA’s komt eveneens ‘250e’ te staan. Deze motorisering houdt in dat alle drie plug-in hybrides een 1.3 liter viercilinder-turbomotor combineren met een 75 kW sterke elektromotor. Een automatische transmissie met dubbele koppeling zorgt voor de overbrenging. Standaard en dus zonder meerprijs.


De één-punt-drie benzinemotor kan op eigen houtje al een krachtige 160 pk leveren. Maar het systeemvermogen ligt nog aanzienlijk hoger met 218 pk. Het systeemkoppel mag er zelfs helemaal zijn met een flinke 450 Nm, en het zal je dan ook niet verbazen dat deze nieuwkomers meer dan prima van hun plek komen. Zo is de acceleratie naar honderd bij de CLA 250e Coupé en Shooting Brake al binnen de 7 tellen voltooid en noteert de GLA 250e een sprinttijd van 7,1 seconden. Knappe cijfers, evenals topsnelheden van respectievelijk 240, 235 en 220 km/h.



Tussen 50 en 70 km elektrisch

Een plug-in hybride zou een plug-in hybride niet zijn als deze niet geheel elektrisch zou kunnen rijden. Dat kunnen de nieuwe 250e-modellen dan ook. Met de GLA 250 e valt tussen de 53 en 61 kilometer op stroom te rijden, terwijl dat bij de CLA’s 250e tussen de 58 en 69 kilometer is, afhankelijk van de rijstijl. Veelal genoeg om tijdens het dagelijkse woon-werkverkeer geen druppel benzine te hoeven aanspreken.



Vlotjes opladen

Een lithium-ion accupakket met een totale capaciteit van circa 15,6 kWh doet dienst als energieopslag-unit. De nieuwe 250e-modellen kunnen bovendien worden opgeladen met wissel- of gelijkstroom. In de rechter zijkant van de auto’s bevindt zich een laadaansluiting. Via een 7,4 kW wallbox met wisselstroom kunnen de plug-in modellen binnen 1 uur en 45 minuten worden opgeladen van 10 naar 100% SoC (Status of Charge). Bij DC-laden met 24 kW bedraagt de laadtijd ongeveer 25 minuten van 10 tot 80% SoC.


Het accupakket bevindt zich overigens onder de achterbank en is mede dankzij een speciale uitlaat dermate slim weggewerkt dat er nauwelijks bagageruimte verloren is gegaan ten opzichte van de reguliere GLA en CLA’s.


Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart