EQ Power wint terrein in onze showrooms

Gamma aan plug-in hybrids voor dagelijkse elektromobiliteit groeit door


Mercedes-Benz spreekt een breed koperspubliek aan met het alsmaar verder uitbreidende aanbod aan modellen met plug-in hybrid-technologie (PHEV). Deze trend levert een belangrijke bijdrage aan het realiseren van de CO2-neutrale mobiliteit die Mercedes-Benz nastreeft, als onderdeel van zijn milieustrategie. Tegen het einde van het jaar verwacht wij meer dan twintig PHEV-modelvarianten te kunnen aanbieden: van A-Klasse tot S-Klasse en van GLA tot GLE.



 Bekijk onze EQ voorraadmodellenBekijk onze PHEV voorraadmodellen 


Plug-in hybrids bieden de mogelijkheid om puur op elektriciteit te rijden en dus lokaal emissievrij, vooral in stedelijke gebieden. EQ Power-modellen zijn parallelle hybrids die ook via het externe stroomnet kunnen worden geladen (plug-in). De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor en een verbrandingsmotor die samenwerken en de auto individueel of gezamenlijk aandrijven. Plug-in hybrids maken daarmee een snelle en praktische entree in de wereld van elektromobiliteit mogelijk, zonder afhankelijk te zijn van een volwaardige, nationale laadinfrastructuur. Mercedes-Benz breidt het programma aan plug-in hybrids continu verder uit. De teller staat momenteel op zo'n 20 verschillende modelvarianten. 


Beste van twee werelden

“Plug-in hybrids brengen het beste uit twee werelden samen. In de stad kunnen ze puur elektrisch rijden, en over langere afstanden profiteren ze van de actieradius van een verbrandingsmotor”, aldus Torsten Eder, Chief Engineer Mercedes-Benz Drivetrains. “Ze maken de auto efficiënter omdat ze remenergie terugwinnen, maar ook omdat ze bij de meest brandstofefficiënte snelheden en belastingen op de verbrandingsmotor lopen. De verschillende karakteristieken van de aandrijfconcepten vullen elkaar perfect aan. Een elektromotor is bij lage snelheden het meest efficiënt, terwijl een verbrandingsmotor beter werkt bij hogere snelheden en belastingen.”


Voor ieder wat wils

In het compacte segment biedt Mercedes-Benz voor elke modelserie een plug-in hybrid-variant aan: A-Klasse Hatchback, A-Klasse Limousine, B-Klasse, CLA Coupé, CLA Shooting Brake en GLA. Gezamenlijk leveren de 160 kW/218 pk sterke 1,33 liter viercilinder benzinemotor en de 75 kW elektromotor een systeemvermogen van 160 kW en een maximumkoppel van 450 Nm. De belangrijkste eigenschap van de elektromotor – volledig koppel vanuit stilstand – maakt de compacte plug-in hybrids buitengewoon responsief, wat ook in de dynamische prestatiecijfers tot uiting komt. De A 250 e bijvoorbeeld accelereert van 0 naar 100 km/h in slechts 6,6 seconden. Zelfs als hij puur elektrisch rijdt, heeft hij een topsnelheid van meer dan 140 km/h, wat meer dan voldoende is om binnen de snelheidslimieten van de meeste landen goed vooruit te komen op de snelweg, zonder de brandstofmotor te gebruiken.


De elektrische actieradius is meer dan 70 km (NEDC). De lithium-ion-accu, met een totale capaciteit van 15,6 kWh kan extern worden geladen via wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC). Bij een 7,4 kW wallbox (AC) duurt het ongeveer 1 uur en 45 minuten om de accu van 10 naar 100 procent SoC (State of Charge) te laden. Met behulp van DC-snelladen bij maximaal 24 kW vergt het ongeveer 25 minuten om de accu van 10 tot 80 procent SoC te laden. Om de bagageruimte zo min mogelijk te beperken ten opzichte van de non-hybrid varianten, is de uitlaatpijp centraal onder de bodem van de auto geplaatst en is de einddemper in de middentunnel ondergebracht. De integratie van de brandstoftank in de asruimte creëert extra ruimte onder de achterbank voor de hoogspanningsaccu.


Steeds grotere elektrische actieradius

De EQ Power-modellen – van de C-Klasse tot de S-Klasse en van de GLC tot de GLE – zijn inmiddels al toe aan hun derde generatie hybrids. Het piekvermogen van 90 kW en het direct beschikbare koppel van 440 Nm leveren verfijnde prestaties in alle rijmodi, inclusief puur elektrisch, en topsnelheden van 130 km/h. In het geval van de GLE 350 de 4MATIC bedraagt het piekvermogen 100 kW bij een topsnelheid van 160 km/h. In het nieuwe E-Klasse assortiment levert Mercedes-Benz zelfs zeven verschillende plug-in hybrids in de Limousine en Estate, met een benzine- of dieselmotor en met achterwiel- of vierwielaandrijving. De elektrische actieradius van de C-, E- en S-Klasse bedraagt circa 50 km (NEDC), terwijl de GLE meer dan 100 km (NEDC) ver komt. Cruciaal voor de toegenomen elektrische actieradius is de grotere nominale capaciteit van 13,5 kWh. De accu in de GLE kan zelfs 31,2 kWh aan energie opslaan. 


Intelligente rijstrategie helpt de bestuurder

Om er zeker van te zijn dat de tijd tussen twee laadbeurten zo groot mogelijk is en de laadtijd zo kort mogelijk, helpt de elektronica in de EQ Power-modellen de bestuurder om efficiënt te rijden volgens een intelligente, routegebaseerde rijstrategie. Het systeem identificeert en adviseert de delen van de route die het meest geschikt zijn voor de elektrische rijmodus en houdt daarbij gedurende de gehele route rekening met zaken als navigatiegegevens, topografie, snelheidsbeperkingen en de verkeerscondities. De ECO-assistent ondersteunt de bestuurder als een soort coach en helpt zo elektriciteit en brandstof te besparen. Bestuurders die dit advies consequent opvolgen, kunnen hun verbruik tot wel 5 procent beperken vergeleken met een normaal rijprofiel.


Mercedes me Charge vereenvoudigt het laden

Bestuurders van een Mercedes-Benz EQC of plug-in hybrid met het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) hebben optioneel toegang tot ’s werelds grootste laadnetwerken met alleen al in Europa meer dan 300 verschillende aanbieders van openbare laadstations (steden, parkeergarages, snelwegen, winkelcentra, etc.). De Mercedes me Charge-kaart, de Mercedes me-app of het mediadisplay in de auto zelf bieden eenvoudig toegang tot de laadpunten. Een reeks verschillende contracten is niet nodig. Naast eeenvoudige authenticatie profiteren klanten na eenmalige invoer van hun betaalgegevens van een geïntegreerde betaalfunctie met eenvoudige facturatie. De betaling gebeurt dan automatisch telkens wanneer de auto wordt geladen. De individuele laadsessies worden in duidelijke, maandelijkse overzichten weergegeven. MBUX begrijpt natuurlijke spraak, waardoor het gemakkelijk is om laadstations dichtbij of op de gekozen route te vinden. Dit alles maakt het vinden, laden en afrekenen eenvoudiger dan ooit.


EQ Ready-app voorziet in individuele voordelen

De gratis EQ Ready-app analyseert de individuele rijgegevens van de gebruiker en vergelijkt die met een reeks parameters van elektrische en hybride auto’s. Vervolgens stelt de app vast of het voor de gebruiker zinvol zou zijn om over te stappen op een elektrische of hybride auto. De resultaten zijn gebaseerd op het individuele gebruikersprofiel en een totaaloverzicht wordt samengesteld door niet alleen een enkele rit te analyseren, maar het dagelijkse rijprofiel. Persoonlijke gegevens worden alleen verkregen met de uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de klant.

De nieuwe versie van de app is nu beschikbaar in de App Store en kan voor elk merk of elk model worden gebruikt. De EQ Ready-app checkt niet alleen of de eindbestemming van de gebruiker ook met elektrische aandrijving kan worden bereikt, maar biedt tevens dagelijkse informatie over stroomvereisten en de beschikbare laadinfrastructuur langs de route. Bovendien kan de gebruiker zijn huidige auto vergelijken met een alternatief aangedreven model van Mercedes-Benz.



Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart